Bloggaaminen matkalla

Moni lähtee kerran tai jopa muutaman kerran vuodessa jonnekin pidemmälle matkalle. Matkailu virkistää mieltä ja silloin jaksaa taas arkeakin paremmin, kun on päässyt hieman lataamaan akkujaan uusiin maisemiin. Bloggaaminen on nykyisin suosittua ja niinpä moni onkin innostunut pitämään matkablogeja, joista seuraajat voivat lukea eri matkakohteista, niiden paikallisista kulttuureista ja ihmisistä. Miten blogia sitten oikein kannattaa pitää ja millaisista asioista voi blogata? Lue tästä artikkelista eteenpäin, niin kerromme tarkemmin, miten jokainen voi pistää oman matkabloginsa pystyyn.

Matkablogin pitäminen

Moni siis haluaa matkustella ja samalla kirjoittaa kokemistaan asioista ja paikoista. Tämä onnistuu hyvin blogia pitämällä. Kannattaa alkuun valita blogilleen joku hieman tarkempi näkökulma kuin pelkkä matkailu. Näin erotut joukosta, koska matkailuaiheisia blogeja on internetissä valtavasti. Voit keskittyä esimerkiksi kaupunkilomiin ja kaupunkien vanhoihin rakennuksiin. Tai voit esimerkiksi kirjoittaa matkakohteiden eri ravintoloista. Aiheita varmasti löytyy useita ja kun valitsee jonkun edellä mainitun kaltaisen, niin monet lukijat varmasti kiinnostuvat blogistasi. Jos kirjoitat vain matkailusta yleensä, voi sekin olla hyvä vaihtoehto, mutta keskittymällä johonkin tiettyyn aiheeseen, herätät monissa lukijoissa mielenkiintoa.

Kun lähdet matkalle, voit kirjoittaa blogiisi joko suoraan matkan päältä, tai jotkut kirjoittavat vasta kotiin palattuaan. Tällöin on kuitenkin hyvä tehdä jotain muistiinpanoja ja ottaa kuvia, jotta muistat mitä kaikkea matkalla tapahtui. Jotkut jotka bloggaavat hieman ammattimaisemmin, saattavat kirjoittaa blogiin joka päivä. He ovat varanneet illasta esimerkiksi tunnin tai kaksi pelkästään blogin työstämiseen.

Bloggaajalla voi olla myös yhteistyökumppaneita. Jos jollain matkablogilla on paljon lukijoita, voivat matkanjärjestäjät kiinnostua bloggaajasta yhteistyön merkeissä. Joku matkajärjestäjä saattaa esimerkiksi tarjota matkan bloggaajalle, ja hän sitten kirjoittaa matkakokemuksistaan ja samalla mainostaa matkanjärjestäjää. Tällöin matkanjärjestäjä saattaa tavoittaa suhteellisen pienelläkin panostuksella valtavan yleisön. Bloggaajalla voi olla myös muita yhteistyökumppaneita, vaikka matkablogia pitäisikin. Hän voi saada vaikkapa joltain elektroniikkaliikkeeltä tietokoneen ja mobiililaitteen blogiaan varten. Hänen odotetaan sitten toki myös mainostavan kyseisiä laitteita ja liikettä, josta hän on laitteet saanut. Tähän kuitenkin tarvitaan tuhansia seuraajia, joten se ei ole tavallisella aloittelevalla bloggaajalla ihan ensimmäisenä mielessä.